Bieżnikowanie opon. Usługa dla samochodów ciężarowych oraz rolniczych.

wulkanizacja tir
Spis treści
Bieżnikowanie opon w samochodach ciężarowych to niezawodny sposób na przedłużenie ich żywotności, szczególnie w przypadku, kiedy proces dokonywany jest tuż po pogłębianiu. Pogłębianie wpływa nie tylko na żywotność opony, ale również wpływa na oszczędność budżetu we flocie transportowej. W szerokim znaczeniu przyczynia się również do korzystnego wpływu na środowisko, gdyż dłuższa żywotność to produkowanie mniejszej ilości odpadów. Takie usługi oferują specjaliści z CS Mostki.

Czym jest bieżnikowanie?

To serwis opon TIR (wykonywany głównie dla samochodów ciężarowych)w którym wyeksploatowany bieżnik usuwa się z karkasu i zastępuje go nowym. Można tego dokonać wyłącznie na dokładnie i szczegółowo sprawdzonym karkasie opony, na którym nie wykryto uszkodzeń.

Oto jak wygląda bieżnikowanie krok po kroku:

  1. Fachowiec sprawdza oponę pod kątem bieżnikowania i podejmuje decyzję czy stan techniczny jest odpowiedni
  2. Po spełnieniu niezbędnych warunków opony trafiają do producenta lub autoryzowanego partnera, który wykona tę usługę
  3. Dzięki innowacyjnej diagnostyce komputerowej karkas opony zostanie dokładnie sprawdzony
  4. Jeśli wynik diagnostyki jest pozytywny i karkas można wykorzystać, opony przechodzą przez proces bieżnikowania i zostają odesłane do CS Mostki.

Bieżnikowane opony mają specyficzne oznaczenia — litera “R”, “retread”czy „retreaded”. Nierzadko zdarza się, że wykonawca umieszcza własną nazwę. Bieżnikowane opony przeważnie jest zakładane na oś wleczoną i oś napędową.

Jakie są korzyści z bieżnikowania?

Bieżnikowanie opon niesie ze sobą szereg korzyści. Przede wszystkim wpływa pozytywnie na ich przebieg oraz żywotność. To również dobra opcja dla budżetu floty, gdyż bieżnikowanie jest zdecydowanie korzystniejsze cenowo niż zakup nowych opon. Co więcej, po tym procesie można również zastosować pogłębianie, co wpłynie pozytywnie na przebieg opony.

Bieżnikowanie ma także korzystny wpływ na ochronę środowiska, gdyż karkas jest ponownie wykorzystany, zanim zostanie przeznaczony do utylizacji. Ponadto systematyczne monitorowanie stanu opon samochodów ciężarowych, ich poziomu ciśnienia lub rotacja opon to większa szansa na zachowanie opon w dobrym stanie i możliwość późniejszego bieżnikowania. Dzięki temu opona ma szansę na większą żywotność, a kosztów we flocie transportowej ulegają redukcji.

Bieżnikowanie na zimno i na gorąco — różnice.

Opony można bieżnikować zarówno na zimno jak i na gorąco.

Bieżnikowanie na zimno.

Bieżnikowanie na zimno to proces, w którym umieszcza się na czole karkasu bieżnika poddanego początkowej wulkanizacji wraz z jego finalnym kształtem. Po tym oponę umieszcza się w komorze ciśnieniowej i wulkanizuje przez ok. 3 godziny w temperaturze 115 °C.
Wśród zalet możemy wyróżnić korzystną cenę usługi, bogaty wybór rzeźb bieżnika, sprawne odzyskiwanie bieżnikowanych karkasów.
Niestety, bieżnikowane opony mają również wady. Najczęściej spotykaną jest możliwość uszkodzenia ogumienia poprzez odklejenie się bieżnika. Z tego względu bieżnikowanie na zimno zwykle wykonuje się w pojazdach wysoce eksploatowanych, budżetowych, transportujących ładunki w niedalekiej odległości (np. pojazdy budowlane). Bieżnikowanie na zimno wykonuje się również w przypadku kół zapasowych.

Bieżnikowanie na gorąco.

Z kolei bieżnikowanie opon na gorąco jest procesem, w którym nakłada się na czoło i boki karkasu surową mieszankę gumy. Tak przygotowana opona umieszczana jest w formie wulkanizacyjnej, która nadaje ogumieniu finalną formę. Do tej czynności wykorzystuje się specjalistyczną prasę hydrauliczną, którą uprzednio rozgrzewa się do temperatury 160 °C. Ten proces jest również wykorzystywany podczas produkcji zupełnie nowych opon.
Bieżnikowanie na gorąco ma wiele zalet. Przede wszystkim podczas tego procesu odnawiane są boki i forma bieżnika, co sprawia, że gotowa opona jest jak nowa. W późniejszym czasie można zdecydować się także na usługę pogłębienia.
Niewątpliwym plusem jest również stosunek jakości do ceny. Bieżnikowana na gorąco opona ma praktycznie takie same właściwości jak opona nowa, a potrafi być nawet o 40% tańsza. Zwiększa się również przebieg opony. Takie rozwiązanie ma również korzystny wpływ na środowisko i powoduje mniejszą ilość odpadów.
Natomiast minusem może być cena usługi oraz wydłużony czas oczekiwania, gdyż zwykle opona musi zostać wysłana do jej zagranicznego producenta.

Stale podnosimy kwalifikacje naszego Zespołu! Zapoznaj się z najnowszym wpisem oraz reportażem ze szkolenia z zakresu wyważania, montażu, demontażu oraz pogłębiania opon ciężarowych. Szkolenie odbyło się stacjonarnie w naszym serwisie, a przeprowadzili je eksperci z firmy Goodyear.

Pogłębianie bieżnika to usunięcie 2–4 mm warstwy gumy, która znajduje się w tzw. “bieżniku negatywnym”. Ten proces ma na celu zwiększenie głębokości bieżnika. Usługa pogłębiania jest odpowiednia zarówno dla nowych, jak i bieżnikowanych oponach.


Cały proces polega na:

  1. Oględzinach i ocenie, czy w oponach można dokonać pogłębienia
  2. Realizacji usługi według wytycznych producenta z uwzględnieniem aktualnej grubości bieżnika
  3. Pogłębieniu opon przy użyciu innowacyjnych narzędzi zawierających podgrzewane ostrza

Niestety, nie każda opona może być poddana temu procesowi. Jeśli z boku opony znajduje się oznaczenie “regroovable” to znaczy, że jest grubsza niż standardowa opona i nadaje się do pogłębienia. Ważny jest również poziom zużycia opony, gdyż aby korzystać z usługi pogłębiania musi pozostać 3-6 mm bieżnika. Co więcej, należy zwrócić uwagę na stan techniczny opony. W przypadku uszkodzenia bieżnika opona nie nadaje się do pogłębiania ani bieżnikowania. Uszkodzenia takie jak cięcia, pęknięte żebra opony, czy odpryski dyskwalifikują oponę z tego procesu.

Wiele osób ma wątpliwości, czy warto zdecydować się na usługę pogłębiania. Część kierowców TIR-ów uważa, że proces ten może negatywnie wpłynąć na wytrzymałość ogumienia i powodować późniejsze usterki. Nie jest to jednak prawdą. Pogłębianie opon wykonane przez profesjonalny serwis jest bezpieczne i korzystne. Nie powoduje również negatywnych konsekwencji jeśli chodzi o wytrzymałość opony. Co więcej, znaczna część opon do samochodów ciężarowych jest przystosowana do pogłębiania już na etapie projektu i produkcji. Niejednokrotnie producenci wyposażają oponę w dodatkową warstwę gumy, aby w bezproblemowy sposób można było wykonać w przyszłości taką usługę.

Wiele osób ma wątpliwości, czy warto zdecydować się na usługę pogłębiania. Część kierowców TIR-ów uważa, że proces ten może negatywnie wpłynąć na wytrzymałość ogumienia i powodować późniejsze usterki. Nie jest to jednak prawdą. Pogłębianie opon wykonane przez profesjonalny serwis jest bezpieczne i korzystne. Nie powoduje również negatywnych konsekwencji jeśli chodzi o wytrzymałość opony. Co więcej, znaczna część opon do samochodów ciężarowych jest przystosowana do pogłębiania już na etapie projektu i produkcji. Niejednokrotnie producenci wyposażają oponę w dodatkową warstwę gumy, aby w bezproblemowy sposób można było wykonać w przyszłości taką usługę.
Scroll to Top